Chefens samtal

Slipp oro och stress inför chefssamtalen – lär dig hur du hanterar både medarbetarsamtal och svåra samtal

Som chef ska du förbereda och genomföra många typer av samtal med dina medarbetare. Det kan vara medarbetarsamtal såväl som olika typer av svåra samtal. Med rätt kunskap blir samtalen både lättare och mer konstruktiva och produktiva och skapar mindre oro och stress. 

Kursen lär dig att planera, genomföra och följa upp medarbetarsamtal på ett sätt som utvecklar individen och öppnar upp samspelet mellan medarbetaren, dig som chef och företaget.

Du lär dig också hur du bäst förbereder dig inför de svåra samtalen och hur du kan bemöta olika typer av besvärliga beteenden som låg prestation, missbruk, mobbning mm.

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som är chef eller ledare och som vill ha praktisk kunskap i hur du genomför medarbetarsamtal och svåra samtal med din personal.

Målsättning

Du har lärt dig planera och genomföra konstruktiva och meningsfulla medarbetarsamtal samt att hantera de mer svåra samtalen, om t ex misskötsel, drogmissbruk eller kränkande behandling.

Innehåll

Du får bland annat med dig kunskap och verktyg inom områden som:

  • Samtalsmetodik i praktiken
  • Olika kommunikationsverktyg
  • Medarbetarsamtalet – ett verktyg för tydlighet
  • Arbetssätt kring medarbetarsamtalet
  • Utvärdering av medarbetarens kompetens och arbetsresultat
  • Förberedelser inför svåra samtal
  • Praktiska exempel – lösningar på svåra samtal
  • Hantera olika jobbiga beteendestilar
  • Hur du minskar känslor av obehag inför svåra samtal

Deltagaravgifter

Företagsanpassad utbildning – hos er, hos oss eller på distans. Vi anpassar kursens innehåll utifrån era utmaningar. Kontakta oss för prisförslag.

Kommande kurstillfällen

Vi arrangerar kursen när det passar er.

Vill du veta mer?

Vill du boka eller har du några frågor kring Chefens samtal eller någon av våra andra kurser?