Som chef ska du förbereda och genomföra många typer av samtal med dina medarbetare. Det kan vara medarbetarsamtal såväl som olika typer av svåra samtal. Med rätt kunskap blir samtalen både lättare och mer konstruktiva och produktiva och skapar mindre oro och stress.
Kursen lär dig att planera, genomföra och följa upp medarbetarsamtal på ett sätt som utvecklar individen och öppnar upp samspelet mellan medarbetaren, dig som chef och företaget.
Du lär dig också hur du bäst förbereder dig inför de svåra samtalen och hur du kan bemöta olika typer av besvärliga beteenden som låg prestation, missbruk, mobbning mm.
Målgrupp
Målsättning
Du har lärt dig planera och genomföra konstruktiva och meningsfulla medarbetarsamtal samt att hantera de mer svåra samtalen, om t ex misskötsel, drogmissbruk eller kränkande behandling.
Innehåll
Du får bland annat med dig kunskap och verktyg inom områden som:
- Samtalsmetodik i praktiken
- Olika kommunikationsverktyg
- Medarbetarsamtalet – ett verktyg för tydlighet
- Arbetssätt kring medarbetarsamtalet
- Utvärdering av medarbetarens kompetens och arbetsresultat
- Förberedelser inför svåra samtal
- Praktiska exempel – lösningar på svåra samtal
- Hantera olika jobbiga beteendestilar
- Hur du minskar känslor av obehag inför svåra samtal
Deltagaravgifter
Företagsanpassad utbildning – hos er, hos oss eller på distans. Vi anpassar kursens innehåll utifrån era utmaningar. Kontakta oss för prisförslag.