Så får du medarbetarsamtalet att lyfta

mars 5, 2025
Vad skiljer ett meningsfullt medarbetarsamtal från ett som bara blir en formalitet? Vi delar insikter om hur du kan göra samtalet till ett strategiskt verktyg för både verksamhet och medarbetare.

Många chefer ser medarbetarsamtalet som en rutin – ett tillfälle att följa upp prestationer och ge återkoppling. Men – den egentliga uppföljningen hör hemma i lönesamtalet, som sker innan medarbetarsamtalet. Medarbetarsamtalet är något annat; en strategisk dialog där chef och medarbetare tillsammans planerar framåt.

I ett tillitsbaserat ledarskap blir medarbetarsamtalet en möjlighet att:

  • Styra det individuella bidraget mot organisationens mål. Medarbetarsamtalet är verksamhetsplanering på individnivå. Här kopplas medarbetarens bidrag till verksamhetens mål, den gemensamma arbetsmiljön och organisationens kompetensförsörjning. När medarbetaren ser sin roll i helheten skapas engagemang och riktning.
  • Bygga och stärka relationen med medarbetaren. Genom en genuin dialog där chefen och medarbetaren delar perspektiv med varandra, lyssnar aktivt och utforskar möjligheter tillsammans skapas en ömsesidig förståelse. Tillit byggs över tid och medarbetarsamtalet är ett av de viktigaste tillfällena att stärka relationen.
  • Skapa en gemensam handlingsplan för året som kommer. Medarbetarsamtalet är inte en ensidig styrning – det är en ömsesidig överenskommelse om vad som ska göras framåt. Vilka mål och förväntningar finns? Vad behöver medarbetaren för att lyckas? Hur kan chefen stötta?

Tre frågor som gör medarbetarsamtalet mer strategiskt

För att hålla samtalet framåtblickande och konkret, testa att fokusera på dessa tre frågor:

  1. Vilka mål och prioriteringar är viktigast i ditt arbete det kommande året?
  2. Vilken kompetensutveckling eller stöd behöver du för att nå dit?
  3. Hur kan vi tillsammans skapa de bästa förutsättningarna för att du ska lyckas?

Nästa steg är att omsätta svaren i handling

Medarbetarsamtalet blir meningsfullt först när det leder till konkreta insikter och åtgärder. När du som chef lyssnar på svaren, reflektera över:

  • Hur kan du som chef stötta medarbetaren i att prioritera rätt? Om målen känns otydliga eller övermäktiga, hjälp till att bryta ner dem i hanterbara steg.
  • Vilka möjligheter finns för kompetensutveckling? Det kan handla om formell utbildning, men lika ofta om mentorskap, kunskapsdelning i teamet eller nya ansvarsområden.
  • Vilka hinder behöver undanröjas? Medarbetaren kan ha ambitioner, men sakna resurser eller mandat. Här kan du som chef skapa rätt förutsättningar.

Avsluta samtalet med en gemensam plan

För att samtalet ska få effekt, sammanfatta det viktigaste och kom överens om nästa steg. Vem gör vad, och när följer ni upp? Ett kort avstämningsmöte om några månader kan göra stor skillnad för att hålla riktningen och säkerställa att ni gör framsteg tillsammans.

När medarbetarsamtalet blir en strategisk och framåtblickande dialog, istället för en pliktskyldig avstämning, stärker det både individen och verksamheten.

Dela inlägget

Relaterade artiklar

Vad skiljer ett meningsfullt medarbetarsamtal från ett som bara blir en formalitet? Vi delar insikter…
Artificiell intelligens (AI) är inte längre bara ett futuristiskt koncept – det är en realitet…